mellanmjolksliv.blogg.se

Tjejer, sätt P för p-piller!

Kategori:

Känsliga personer avråds från att läsa.

Med jämna mellanrum blossar debatten kring p-piller upp i media. Denna gång handlar det om att p-piller är gratis i vissa landsting medan tjejer får betala i andra. I samband med dessa diskussioner upprepas farorna med tredje generationens p-piller – den ökade risken för blodproppar. Min fråga/fundering är varför äter tjejer över huvud taget p-piller? Varför är det upp till tjejen att skydda sig? Kort sagt ska hon trycka i sig hormoner och riskera få en blodpropp för att… ja ska vi nu vara helt ärliga… det är bökigt med kondom eller för att hans upplevelse inte ska avtrubbas. På riktigt tjejer, varför ska jag först måsta komma ihåg att ta pillren varje morgon, lägga ut en liten förmögenhet på dem, följa upp med gynundersökningar och trycka i mig hormoner som kan vara skadliga för att han ska skörda alla fördelar? Hur bökigt är det egentligen med kondom?

Jag tror många tycker det är bökigt att köpa dem för man vet ju inte hur många som ’går åt’ och tjejen i kassan kanske kan tro att du ska ha sex, vilket är lite pinsamt. Tror även att det dessutom är oromantiskt att mitt i akten, pausa och förbereda sig. Dessa två anledningar måste dock ses som väldigt små. Själva… mamma sluta läsa nu… påträdandet går ju att göra hur sexigt som helst, i alla fall om man får tro ’Femti nyanser av honom’, vari Gray använder kondom en hel del (genidrag för att promota kondomen!). Emellertid, den största anledningen till att kådisen väljs bort måste väl vara avtrubbningen, som jag valt att kalla det. Kan inte argumentera mot det men tror att mycket här är en vanesak och en vanföreställning.

 Från min synvinkel ser jag många fördelar med kondom, de skyddar mot könssjukdomar vid tillfälliga förbindelser (tänka sig att det finns idioter som inte använder kondom vid tillfälliga förbindelser, ”hon/han såg ju fräsch ut” -idioter!) men det skyddar även mot… här kommer det…. kladdet! Varför i herrans namn ska tjejen ansvara för även det? Kanske kan man tänka sig andra lösningar, tex spiral, tänker kanske någon? Samma feltänk här. Varför skulle jag sätta in ett främmande föremål i min kropp för att någon annan ska slippa bry sig? Är anledningen till varför kondom inte används det att det trots allt ses som hennes ansvar att skydda sig? Blir hon gravid är det hennes fel och hennes ansvar till synen och sist. Jag hoppas att så inte är fallet.  

Varför har inte p-piller för killar slagit igenom? Kanske tycker killar att det är onaturligt att skjuta in hormoner i kroppen(!) Det finns även andra preventivmedel för män, tex Pro-Vas, som är en klämma som sätts på sädesledaren och kan tas bort om så önskas. Detta verkar inte heller ha blivit någon hit. Men i ärlighetens namn, varför ska killar bry sig om att skydda sig när tjejer så gladeligen verkar göra det istället. Tjejer, det är dags att sätta P för p-piller och överlåta ansvaret åt killarna.

Kommentarer

  • Börje säger:

    Men lilla gumman, du ska veta att det inte är så kul för killen med kondomer. Hur skoj tror du att det är att grannens dotter jobbar på macken i byn. Då glider man in där efter På spåret på fredagskväll för att köpa kondomer och får ett leende och ett "Ha en trevlig kväll" från henne.
    Sen det där med kladdet. Fattar du hur kladdigt det är att ta av den?
    Och sist men inte minst att man inte får spola ner dem i toaletten utan måste slänga dem i papperskorgen på toaletten. Kul att dela fjällstuga med kompisparet och slänga kondomer i papperskorgen? Eller hos svärföräldrarna. Nej, icke.
    / Börje

    Svar: Ja du Börje, du får väl ta hand om ditt eget kladd. Har du producerat det så får du städa upp det. I annat fall får ju tanten ta hand om det. Det där med grannens dotter och fjällstugan och att det skulle vara pinsamt om någon annan skulle få veta att du någonsin har sex, kanske bara skulle vara positivt för dig. Kanske skulle de kunna se på dig som något annat än en gubbstrutt.
    mellanmjolksliv.blogg.se

    2013-01-10 | 16:56:56
  • T säger:

    Tycker detta är en icke-fråga. Iom att det är tjejen som gör uppoffringen här så är det helt hennes beslut även om killen i tex ett förhållande kan ha önskemål. I singelliv är det ju än mer självklart. Istället för att peka ut varje fråga som en tjej bör få ha bestämma över sig själv så är det väl bättre komma underfund med detta på en mer grundläggande nivå. När man gjort det är detta alltså en icke-fråga.

    Svar: Men tyvärr är det nog inte många tjejer som ens reflekterar över att det finns ett val. Kolla runt, hur många av dina bekanta dissar p-piller?
    mellanmjolksliv.blogg.se

    2013-01-14 | 14:07:05
  • Jenny S säger:

    Bra rutet! Jag snubblade för övrigt över den här länken för någon vecka sedan. Där görs killen reversibelt steril (i upp till 10 år) med hjälp av en enda liten injektion. Det skulle kanske vara nåt!

    Men det tar ju inte hand om kladdet, förstås... ;)

    2013-01-15 | 21:58:33
    Bloggadress: http://www.disasmamma.blogspot.se
  • Jenny S säger:

    Jag glömde visst bifoga länken...

    Här kommer den: http://techcitement.com/culture/the-best-birth-control-in-the-world-is-for-men/#.UPWDEpG9KK3

    Svar: Undra varför manligt preventivmedel inte slår? Väldigt intressant länk Jenny.
    mellanmjolksliv.blogg.se

    2013-01-15 | 22:00:58
  • Jenny S säger:

    Förhoppningsvis klickbar den här gången!

  • Joe säger:

    Jag använder ALLTID kondom, kan vara för att jag bor i lagret på ett kondom-företag. Men det är det ända sättet för mig att känna mig 100% säker.
    Jag hade problem i början att handla kondomer som du nämnde. Kärringen i kassan stirrade på mig och det kändes obekvämt haha. Slutade med att jag startade mitt företag på hobbybasis för att hjälpa folk som hade samma problem :P

    Mvh

    Svar: Ja det är ju praktiskt att bo i lagret på ett kondom-företag. Grön igår, knottrig idag och svart imorgon. Praktiskt. Emellertid kanske det inte kommer så många tjejer till lagret?
    mellanmjolksliv.blogg.se

    2013-01-30 | 00:49:50
    Bloggadress: http://www.kondomkompaniet.nu
  • Lou säger:

    Börje: Så komplicerat är det ju inte att lägga de använda kondomerna i en liten, ogenomskinlig plastkasse innan man kastar dem i papperskorgen/soppåsen i fjällstugan. Så gör massor av kvinnor med sina mensskydd då de har gäster eller delar bostad tillfälligt med någon.

    För övrigt skyddar kondom mot könssjukdomar i fasta förhållanden också, det är inte så ovanligt som man kan tro att personer blir smittade av t.e.x klamydia i fasta förhållanden utan att någon varit otrogen. Personen som smittade den andra var ofta helt omedveten om att han/hon sedan tidigare bar på sjukdomen och eftersom paret aldrig gick och testade sig tillsammans innan de slutade med kondom gick det som det gick...

    2013-09-26 | 00:50:10

Kommentera inlägget här: